Alla inlägg den 17 mars 2014

Av Emma Svensson - 17 mars 2014 16:15

Jag använde mig av ett mellanstort assistansbolag under flera år. Till en början så tyckte jag att det fungerade bra.


Jag hade bra kontakt med de som arbetade på kontoret, dom visste vem jag var oavsett vem som svarade . Mina assistenter verkade också vara nöjda med sina villkor. Efter några år, och några verksamhetschefer senare. Det blev större ruljans på dessa ju längre tiden gick.


Så förstod jag på vissa antydningar att många helt enkelt bytte till jobb på ett annat assistansbolag.


En dag fick jag ett brev hem, där det stod att ett annat assistansbolag köpt upp det bolag jag använde mig av. Men att det absolut inte skulle påverka mig som kund eller mina assistenter. Det lät nästan bara som det var ett namnbyte på gång.


Det kunde inte varit mer fel.


Första ”lilla förändringen” som kom var att assistenterna fick hem en lapp att deras förmån med att få massage till rabatterat pris skulle dras in. Med förklaringen att det nya bolaget inte hade som policy att ge sina assistenter sådana förmåner och därför skulle detta tas bort.


Semesterersättningen sänktes, friskvårdsbidraget sänktes.


  Men spiken i kistan blev att beredskapen plockades bort. Den tryggheten som gjort att jag alltid känt mig trygg i min vardag. Nu skulle hela beredskapen flyttas till en annan stad. Där skulle det sitta personer i en växel som aldrig träffat mig och dela ut vikarier som dom tyckte passade...jag kan säga att det var många sömnlösa nätter för min del.


Sen sade verksamhetschefen som jag kände stort förtroende upp sig i protest. Då hade även möjligheten att ringa direkt till kontoret, utan att förts ringa en stor växel på annan ort tagits bort.


Då sade jag upp mitt avtal, och många fler med mig. Som tur är så fick jag med mig mina fantastiska assistenter. Detta bytet har jag aldrig ångrat en sekund.

#personlig assistans #handikapp #friskvård #hälsa 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards