Direktlänk till inlägg 13 februari 2014

Attityder och bemötanden - det största hindret?

Av Emma Svensson - 13 februari 2014 11:00

I det sociala samspelet mellan människor blir alla utsatta för attityder och bemötanden av något slag. Det kan vara ett bra bemötande eller ett dåligt.


Vad det råkar bli beror på komplexa bakomliggande orsaker som är svåra att förklara och den diskussionen ligger utanför denna boks ramar. Det som går att säga är att alla blir påverkade på ett eller annat sätt av alla dessa bemötanden. I de tidigare har bemötanden skola/universitet samt på arbetsplatsen berörts i viss mån.


Båda instansernas inställning till funktionsnedsättning och personlig assistans påverkar i vilken mån assistansberättigade personer börjar arbeta, men resten av samhällets attityder spelar också stor roll.


Om gemene mans uppfattning är att den som är funktionshindrad inte ska arbeta och är bidragsberoende, då är risken ganska stor att till slut få den bilden av sig själv. Familj och vänner Familjen och vännerna är de som står en närmast och är kanske också de som mest kan påverka ens val i livet.




Utan ett genuint stöd från dem som betyder något är det tyngre och svårare att stå emot andra påfrestningar. De personer som är med i denna bok har också ofta ett starkt stöd från sina nära och kära. De har ställt upp på alla möjliga, och omöjliga, sätt.


Mina föräldrar sa alltid att jag var ett stjärnbarn. Jag förstod aldrig riktigt vad det betydde, det där stjärnbarnet, men det fick mig att tro att jag skulle klara allt jag tar för mig. Och det har jag gjort. Det är inte alla som har upphöjts till en sådan stjärnstatus, en kvinna säger till exempel att hon alltid varit så pass bestämd av sig själv att familjen inte har känt att de behövt stötta henne särskilt mycket.


Samtidigt måste sägas att ingen har blivit negativt bemött i den bemärkelsen att någon familjemedlem eller vän har sagt att de inte kommer att klara av en viss sak, till exempel att få ett arbete. De har snarare tagit det som något naturligt och inte kommenterat det nämnvärt. Likaså vännerna.


Till en början har en del märkt att det kan bli funderingar över funktionsnedsättningen och den personliga assistenten, speciellt om det inte är tydligt vad assistenten kompenserar, men så fort de lärt känna personen i fråga försvinner allt sådant. 


Det är samma tjafs varje gång vi ska ut. I Då har de glömt att jag sitter i rullstol och bokat något otillgängligt. Då har man egentligen lyckats, men ...

#hälsa #video

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Svensson - 2 april 2014 17:45

....men i den här videon berättar också flera brukare om varför den personlig assistansen är en förutsättningen för ett aktivt och meningsfullt liv; och något som skapar förutsättningar för livskvalitet. Det finns också en kritik mot ifrågasättandet ...

Av Emma Svensson - 17 mars 2014 16:15


Jag använde mig av ett mellanstort assistansbolag under flera år. Till en början så tyckte jag att det fungerade bra.   Jag hade bra kontakt med de som arbetade på kontoret, dom visste vem jag var oavsett vem som svarade . Mina assistenter verkad...

Av Emma Svensson - 13 mars 2014 11:15

Inom arbetsterapi är människors förmåga och möjlighet att delta i vardagens aktiviteter i centrum. Ett grundläggande antagande är att människan till sin natur är aktiv.   Att leva innebär att vara aktör i sitt eget liv, det vill säga att så själv...

Av Emma Svensson - 22 februari 2014 08:45


Generellt kan sägas att de flesta personer som intervjuats och som haft sin funktionsnedsättning under uppväxten har upplevt det som lättare ju högre upp i utbildningssystemet man har kommit.   Grundskolan innebar för de flesta vissa särlösningar...

Av Emma Svensson - 13 februari 2014 10:51


För mig som assistansberättigad är det så naturligt att ha en utomstående person i min närhet att jag knappt tänker på att andra kanske finner det konstigt.   De är där, hjälper mig när jag behöver det och försöker göra sig så osynliga som möjlig...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards